Frukostmöte Energi- och klimatomställning


Den 21 maj samlades ett 60-tal personer på ett frukostmöte för näringslivet i Landskrona med fokus på lärdomar och framtidsperspektiv kopplade till energi- och klimatomställningen. Det arrangerades av Landskrona stads miljöförvaltning och näringslivsavdelning i samarbete med Landskrona Miljöforum. Evenemanget är kopplat till Landskronas energi- och klimatavtal men var öppet för alla företag med ett engagemang i frågan.

Programmet bestod

  • Inledning av Kommunstyrelsens ordförande Torkild Strandberg.
  • Aida Zubic Prag, förvaltningschef samt Annie Larsson miljöstrateg båda på Landskrona stads miljöförvaltningen berättade om sitt arbete inom miljöområdet.
  • Omvärldsbevakning ”15 år bakåt, 15 år framåt på 15 minuter”. Mattias Goldmann, grundare och VD för 2030-sekretariatet och tongivande i svensk klimat-, miljö-, energi- och transportdebatt, tog avstamp i vad som hänt sedan 2010 för att landa i var vi bör vara 2040.
  • Karl-Erik Grevendahl berättade om Landskrona Miljöforums 15-åriga historia.
  • BorgWarner, Emrahus och Arrowlake intervjuades om sina företags hållbarhetsarbete.
  • Professor Lars J Nilsson från LTH talar om frågan ”löser elektrifiering klimatkrisen?”